Ik word de laatste tijd nogal misselijk van de Jumbo. En dan niet vanwege de kiloknallers of de plofkip, geen idee hoe het staat met het beleid van Jumbo op het gebied van dierenleed, ik koop al tijden geen voedsel meer in een supermarkt. Gewoon, voor de zekerheid.
Nee, het gaat me om de bananen. En dan vooral om de reclame voor de bananen (hoewel ik ze wel verdacht goedkoop vindt, daar zit vast geen Max Havelaar keurmerk op). En eigenlijk om alle reclames van Jumbo.
Die reclames van dat gezin. Dat gezin waarvan de man hele dagen met de kinderen niets anders uitvoert dan rommel maken en bananen eten. En die moeder die zegt alleen maar ‘Jongens!’ en gaat weer naar de supermarkt om bananen te kopen die haar apenkoppen dan weer opeten. Die vrouw heeft namelijk geen enkel ander doel in haar leven dan naar de supermarkt gaan en de bananenschillen van man en kinderen opruimen. Wat een leuk en hip rolmodel is die vrouw. Heeft het ‘Mad men’-virus toegeslagen op het reclamebureau dat achter deze commercial zit? Moeten we terug naar de jaren 50? ‘Onze kostwinner’, wordt de man ook nog genoemd in de ergerniswekkende filmpjes. Kots.
Een stapje erger wordt het bij het nieuwste filmpje uit de serie over ‘Lieke en Bas’: vrouw wil dat man naar de supermarkt gaat. Vrouw verwent man met koffie en belooft ‘iets spannends’ aan te trekken als hij naar de supermarkt gaat en dat dan ’s avonds voor hem uit te trekken.
Gatverrrdamme. En terwijl Bas dan met de belofte van seks als hij thuiskomt door de supermarkt loopt is Lieke niet bezig met het in alle rust schrijven van een essay van maatschappelijk belang of het timmeren van een schuur, nee ze ligt in bad.
Ik weet niet hoe die reclamelui denken dat een normaal stel met elkaar om gaat, maar bij Kim en Arjo thuis gaat het er heel anders aan toe dan bij ‘Lieke en Bas’. Als ik wil dat vriend even langs de supermarkt gaat dan vraag ik dat gewoon. En dan zegt hij ‘ja’ of ‘nee’. Soms gaan we ook samen. Maar dus niet naar de Jumbo. Dikke doei, Jumbo. Ik hoef hem niet te conditioneren met een beloning in de vorm van seks. Die krijgt hij toch wel. En ik hoef er al helemaal niets ‘spannends’ voor aan te trekken. Maar mijn vriend gedraagt zich dan ook niet als een aap. Misschien is dat het verschil.
Dikke doei drie banaan, Jumbo!
Wat er allemaal gebeurde nadat ik deze column plaatste, lees je hier.
Ik heb speciaal de reclames even opgezocht op internet om te bekijken. Wat een onzin. Eerlijk gezegd presteren zij het hier om zowel de vrouw, als de man, als de kinderen te stigmatiseren. Heel vreemd? Niks grappigs aan. Zo moeilijk moet het als reclamebureau toch niet zijn om met een scenario op de proppen te komen dat zowel een normale verhouding tussen mensen weergeeft, en tegelijkertijd een leuk ‘grapje’ bevat?
Na het kijken van het tweede filmpje, over die kostwinner, viel mijn mond echt open hoor. 1: waarom is de man weer degene die altijd zeurt over het geld, alsof vrouwen allemaal een gat in hun hand hebben. 2: Ben ik de enige die het stom vind als de vrouw dan ook degene is die domweg afgaat op een marketingtrucje in de supermarkt? “Nee, dat staat daar toch! Jumbo is altijd de goedkoopste.” Alsof ze zelf niet kan nadenken. Supermarktreclames getuigen meestal niet van veel intelligentie, maar dit lijkt wel een wedstrijd om alle man-vrouw clichés die bestaan in 1 reclamecampagne te verwerken… En dan kon ik dat andere filmpje met de ‘beloning’ voor het boodschappen doen nog niet eens vinden.
Je hebt helemaal gelijk, dikke doei drie banaan stomme Jumbo!
Inderdaad, het is niet alleen een kwestie van gebrek aan respect voor vrouwen, maar ook voor mannen. Bas en Lieke zijn niet van deze tijd, dat is wel duidelijk.
Oh, je hebt ZO gelijk! Ik wil hier liever geen aandacht aan besteden, want zo krijgt deze supermarkt ook nog eens misplaatste publiciteit, maar zelfs al was de Jumbo de allerlaatste supermarkt en was de enige andere oplossing om mijn eigen groenten te kweken, kippen te fokken en koeien te houden, dan NOG zou ik niet naar de Jumbo gaan!
Je kunt bij mij tomaten en frambozen halen als het ooit zover komt…
Tjonge wat een utopische gedachten. Helaas zijn deze mensen in de Jumbo reclame toch echt een afspiegeling van de werkelijkheid. In 75 % van de gezinnen gaat het zo….dus daar spelen de reclamemakers op in. Dat is hun werk. Pech voor die paar dames die (vaak nog zonder er kinderen) denken dat een relatie tussen man en vrouw gelijkwaardig zal zijn. Sorry meiden de praktijk is anders weet ik inmiddels. 30 jaar geleden zou ik het wel even heeeel anders gaan doen dan mijn moeder maar ook mijn huwelijk is bijna gelijk aan die van de Jumboreclame….en eigenlijk zou ik niet anders willen!!!
Dus, afgaande op de reclame, het is normaal dat een volwassen man zich als een aap gedraagt, de vrouw naar de supermarkt gaat (tenzij ze hem door middel van seks weet te conditioneren) en ze zou niet anders willen. Ik ben toch bang dat dit in 75 % van de gezinnen echt niet zo gaat hoor. En gelukkig maar. Bovendien heeft Mae wel degelijk kinderen, en een man die zich, voor zover ik weet, niet als een aap gedraagt.
True!
ik als man zijnde vind de jumbo ook niets je als man in te laten pakken met lees dan hij staat te lezen altijd de laagste prijs enz daarna zijn broodje lekker vol gooien en zijn kind aan kijkend is goed koop terwijl hij hem daar voor vraagt of het wel normaal is hoe dat jong zijn broodje vol gooit hoe voet ik mn kind op dus ik loop wel in de winkel op de prijzen te letten ook bij de tegen partij en weet je wat de prijsjes schelen niet zo veel de ene keer is het jumbo met zijn koffie en dan a-h en de deka al dat gezwets pffffffffffffffff banaan
Het is goedkope reclame, net als dat Jumbo beweert de goedkoopste te zijn. (net als andere supermarkten; die beweren ook nog steeds de goedkoopste te zijn….altijd apart zoiets.) Dus op zich past het heel goed bij elkaar.
Het is feitelijk de makkelijkste weg; kiezen voor het vastgeroeste, hopeloos ouderwetse beeld van ‘het stel’. Dat vinden ‘wij’ schijnbaar fijn. (mij is niets gevraagd overigens; maar ook dat komt vaker voor – ‘uit onderzoek is gebleken dat vrouwen…’ – welke vrouwen?) Net als goedkope grappen over poep en pies; maak zo’n grap en je weet meteen wie de Jumbo-reclames wél heel herkenbaar en reuze grappig vinden. ‘Poep’ — ‘mihihihihihi’
En dan hoef je er dus niet zo hard voor te werken en hou je geld over om bekende acteurs te vragen voor je reclame. Wederom de makkelijk weg, want een C1000 had dat ook al eens bedacht, en het schijnt te werken, ‘dus doen wij het ook’.
Anno nu zijn relaties sowieso niet meer zoals ‘vroegâh’ Wie beweert dat dat wel meevalt of dat het niet waar is heeft ‘poep’ – ‘mihihihihi’ – in zijn ogen. En vrouwen (en uiteraard ook mannen in hun eigen vastgeroeste rol) die beweren ‘dat het nu eenmaal zo gaat’ moeten eens heel hard na gaan denken tussen het ‘stofzuigen’ en ‘zichzelf klaarleggen voor gebruik in bed’ over wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn. En ballen gaan kweken! Kweek verd*mme nou eens flinke ballen en doe het eens lekker anders. Ja! Kom op meid, probeer ook eens wat anders. Eng? Nee wat je nu doet is eng. En die mannen met hun vastgeroeste denk- en doe-patroon; in een badje antiroest (cola van een bepaald merk schijnt te werken) en ook eens ‘wat anders’ proberen. Het is 2014 for F’s sake. Wakey, wakey! *toeoeoet* <—– en voor we alleen de kijker wakker schudden – dit is ook aan jullie, Jumbo en je reclameteam. Haal die berg hagelslag uit jullie ogen en ga eens écht aan het werk. Oh en trouwens…bananen…zijn er om je oor te stoppen tegen de krokodillen. Dat jullie dat niet weten…tsss!
[…] een week geleden schreef ik een blog over de reclamecampagne van supermarktketen Jumbo. Nou, dat heb ik geweten. De statistieken op mijn wordpresspagina ontploften bijna, de link werd […]
Helemaal mee eens! Ik erger me ook mateloos aan het woordje ‘kostwinner’ en de stereotypes in die reclames. Overigens schreef Vrouwke van S. ook een blog over de onverantwoorde jumbo-relaties met een vergelijkbare strekking (kan helaas de link niet in de reactie zetten…)
Dan ga ik even op zoek, dank je!
[…] dat te maken krijgt met seksueel misbruik. Reclames op televisie die ons niet reduceren tot een boodschappen-doen-en-man-chanteren-met-seks-poppetje. Een vrouwelijke minister-president mét ballen, in plaats van een mannelijke zonder. En ja, we […]
[…] verankert. En sommigen blijken nog steeds niet helemaal bij de tijd te zijn. De reclamemakers van Jumbo bijvoorbeeld. En zo kwam ik op Twitter nog deze fraaie tweet tegen: @JeroenLinderhof: jammer dat […]
Ik vindt de reclame van het Jumbo gezin SUPER leuk!!!!!!!!!!
Dat mag. Ik vind ze superseksistisch en niet meer van deze tijd. (De tien uitroeptekens mag je er zelf bij bedenken)
waarom hebben sommige mensen toch overal commentaar op , als iets je niet aanstaat zapp je toch even weg ? Als je overal op gaat letten en overal over valt mag er geen enkel programma op een gegeven moment . Reclame is voor mij sowiezo onzinnige tijdvulling maar ja , het hoort er nou eenmaal bij
Het is de taak van columnisten om commentaar te hebben op ‘dingen die ze niet aanstaan’. En alledaags seksisme staat mij niet aan. Dus lever ik commentaar en kijk ik niet de andere kant op.
[…] interactie, meer ‘likes’ en meer gedeelde stukken op Facebook. Zo veel respons als op mijn stuk over de reclames van Jumbo hoeft natuurlijk ook niet elke week, al zou het leuk zijn want dan hangen ze van Opzij natuurlijk al […]
[…] ‘bubbel’ te komen. Maar ik durf niet. Als ik iets schrijf over seksisme in reclames (doei Jumbo, een stukje van bijna 3 jaar geleden) of vraag of dingen iets minder ‘recht in je […]
Triggered XDD
[…] Over de afgelaste documentaire over Jesse Klaver, alledaags seksisme, kwetsende filmpjes, achterlijke reclames, graaiende VVD-ers en het eten van vlees, zijn we het eens. Ik ben misschien wat principiëler […]